torsdag 19. august 2010

Dagens (film/musikk) anbefaling: En sint tomme

Hvor svarte var jeg i 2001? Hvorfor fikke jeg ikke med meg denne i 2001: "Hedwig and the Angry Inch"!
Bedre sent enn aldri. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal anbefale den. Musikken fra filmen (som er basert på en musikal) er veldig bra når du har sett filmen. Og jeg fikk Pixies-assosiasjoner inne i alt det musikal-aktige, og jammen viser det seg ikke at Bob Mould spiller. Men det er ikke representativt, altså.

Se filmen først!
Men hvordan anbefale filmen? Den er noe helt annet! Den handler i hvert fall om identitet. Og sex. Og transex. Den bæres oppe av hovedrolleinnehaver Mitchell. Filmen er på sitt vis nesten like bra som "Donnie Darko", og den er definitivt like "kult", så da er jeg frelst.

Og dessuten
Regissør og hovedrolleinnehaver er John Cameron Mitchell. Han har senere laget "Shortbus", som er en enda bedre film, selv om den ikke er like "morsom", selv om den definitiv også er "noe annet", og dessuten er den særdeles eksplisitt når det gjelder sex. Men den handler egentlig ikke om sex. Eller den gjør jo det, men ikke bare det, eller. Se selv!

PS: Fordelen med å dele denne anbefalingen som et blogg-innlegg er at jeg slipper å fjerne "Hadestown" fra forsiden. Som rent musikalsk produkt å betrakte er den enda bedre. Den anbefales fortsatt!

2 kommentarer:

Bjørn sa...

Jeg er hjertens enig - Hedwig er en både artig, morsom og sjarmerende film, med musikk man kan høre mye på etter å ha sett filmen.

Men det var nok mange som ikke så den i 2001...

Rocky Montoya sa...

Enig, Hedwig var helt vill, trodde Pricilla queen of the desert var vågal, men denne ga den en liten bitch slap

Hva har hastighet å si for smittespredning?

I Forrige blogg-post så vi litt på hvordan digital smittesporing kan øke andelen nærkontakter som kan sendes i karantene (eller noe annet pa...