I dag så jeg siste nytt i rekken av reklamer som spiller på kombinasjonen av ønske om å leve evig og troen på et vitenskapen kan ordne det. Men kanskje bør det være litt mistenkelig at det er et skjønnhetsfirma som nettopp leverer disse velsignelser til oss. Bullshit-faktoren nådde nye toppmålinger. Jeg bare måtte sjekke litt, og i tradisjonen til "Sprøytevarsleren" gikk det fort å finne ut mer om tullballet.
Kremen beskytter altså DNA'et vårt mot aldringens prosesser. Reklamen på TV var enda drøyere enn det som er å finne på nettstedet, men jeg kunne ikke finne noen link til den.
I følge diverse reklamer er virkningsmekanismen at produktet innholder folinsyre og kreatin som "stimulerer til cellefornyelse og beskytter DNA i huden mot skade utenfra". Men da kan det være greit å vite følgende: Også frokostblandinger og stek innholder de samme stoffene.
Viktigere å vite er det kanskje at solkremen også innholder ett av eller begge de to kjemiske stoffene cyclopentasiloxane (miljøskadelig og mulig helseskadelig) og H3CC (allergiframkallende). Det høres ikke så greit ut.
Ja-ja, nå har jeg vel gitt Niveas DNAge litt ekstra reklame. Moralen er: spar litt penger og spis en steik med fingra!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hva har hastighet å si for smittespredning?
I Forrige blogg-post så vi litt på hvordan digital smittesporing kan øke andelen nærkontakter som kan sendes i karantene (eller noe annet pa...
-
Det som er surt med å være i posisjon er at man alltid må sjekke tall. Det kravet ligger ikke på opposisjonen eller aktørene i forskningslan...
-
Kunnskapsdepartementet har sendt ut på høring forslag til endringer av studentsamskipnadslovgivingen . Mange har reagert og student"avi...
-
Fire av partiene har lagt fram sine utkast programmer for 2013-2017 innenfor utdanning og forskning: Høyre , Ap , Senterpartiet og KrF . ...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar