fredag 28. mai 2010

HTC-indusert windows-tilbakefall

Blue screen of death, tilfeldige omstarter, nye versjoner av operastivsystemet der det som virket var tatt bort og nye problemer ble introdusert. Skrekk-minner fra tidlige utgaver av windows for PC'en. Først med windows xp ble det det å bruke windows i nærheten av like bra som å bruke mac.

Så klok av skade ønsket jeg meg selvsagt en iphone. Men jobben sier at sikkerhetsinnstillingene iphone kan tilby ikke er bra nok (er det mulig å tro på det, forresten?). Men en touch-telefon med stor, flott skjerm er likevel noe å ønske seg. HTC hørtes bra ut. De fleste anbefalte en htc med Android operativsystem. Google? Det hørtes fornuftig ut. Men neida, heller ikke den var sikker nok (litt lettere å tro på. Kanskje.). Da var alternativet en HTC med windows mobile.

Valget falt på HTC touch 2 pro. Og la det være sagt - jeg (tror jeg) er godt fornøyd med selve telefonen: Skjermen er stor og jeg syns det er verdt å ha en litt tung telefon for få fullt tastatur. So far so good.

En god venn med godt over middels microsoft-kompetanse advarte likevel: "Ikke kjøp deg htc med windows - da må jeg bare høre på klaginga di". Da burde det ringt en bjelle. (Og nå kan jeg heller ikke sutre til ham. Han har gardert seg.).

Så da er vi tilbake til 1996: Microsoft prøver å lage noe som er like bra som apple sine produkter. Så det var ikke veldig overraskende at mye av interface'n var kontraintuitiv. Det var selvsagt ikke noe problem å få innstallert en app som gir FM-radio. Det var bare sinnsykt komplisert, og innebar selvsagt å gå inn i filer i operativsystemet og rename noen filer og legge til noen parametre. En klassiker! Men etterhvert ble man jo vant til å bruke telefonen.

Men så oppstod det et problem: Øretelefonene begynte å kødde. Tur til IT-drift. Og selv om jeg ikke hadde bedt om det, skjedde det som alltid skjedde når noe var galt med PC'en i gamle dager: Oppdatering av OS! Nå er jeg den lykkelige eier av windows mobile versjon 6.5.

I den forrige utgaven var det litt irriterende at programmer ikke avsluttet skikkelig - de fortsatte å gå i bakgrunnen. Det kunne man se ved å klikke fram aktive programmer. Hva har de gjort med dette problemet i den nye versjonen? De har selvsagt fjernet den funksjonalitetet som viser aktive programmer. Surprise! Og tror jeg at programmene har begynt å avslutte på skikkelig vis? Neppe! Og hva har jeg fått på kjøpet i den nye versjonen? Tilfeldige omstarter, særlig hvis jeg skifter fra liggende til stående display. Fullstendig freeze. Vilkårlige skifter mellom forskjellige metoder for å vise fram informasjon.

Og til slutt det som alltid skjedde for hver oppgradering av windows i gamle dager, og for hver versjon av Internet Explorer i mer moderne tid: Hvor sakte er det mulig å få en mobiltelefon til å reagere. Jeg slår dere alle. Lett!

2 kommentarer:

Åsmund Ødegård sa...

Interessant lesning det her! Og det bekrefter (dessverre) en god del fordommer om Microsoft. Jeg har vel i grunn bare en ting å si—skaff deg en mer moderne IT sjef.

Det ville forøvrig vært lærerikt å høre argumentasjonen for hvorfor hverken iPhone eller Android er sikkert nok. Jeg antar det skyldes manglende vilje hos den ansvarlige til å sette seg skikkelig inn i problemstillingen.

Hilsen forhenværende IT sjef på Simula Research Laboratory, som har vært sterkt delaktig i at hele ledergruppa nå lever et lykkelig iPhone-liv;-)

Paul Chaffey sa...

Da min HTC Touch med et unevnelig operativsystem plutselig døde her om dagen (døde i den forstand at trykkskjermen sluttet å reagere på trykk, noe som ikke er spesielt heldig på en slik mobil), kjøpte jeg en HTC Desire, men nå med Android 2.1 operativsystem. Og ja, det er å gå inn i en ny verden.

Jeg skal ikke prøve meg på å vurdere Android 2.1 opp mot iOS4 til iPhone, begge har sine blodfans, åpenbart med god grunn. Begge virker helt utmerket til å synkronisere mail og kalender mot Microsoft Exchange, noe som er helt nødvendig hos oss. Android er del av et litt mer komplisert økosystem med mange flere leverandører av hardware. Men som med pc-en vil kanskje mangfoldet være en fordel over tid. Kundene får flere dingser å velge mellom.

På softwaresiden skjer det mye spennende på begge plattformer (selv om Android Market dessverre ikke er åpnet for annet en gratis apps i Norge foreløpig). Du kan for eksempel innstallere Kindle programvare både på iPhone og Android og lese bøker du har kjøpt hos Amazon på mobilen.

Hva har hastighet å si for smittespredning?

I Forrige blogg-post så vi litt på hvordan digital smittesporing kan øke andelen nærkontakter som kan sendes i karantene (eller noe annet pa...