Produktivitetskommisjonen
mener at et lands produktivitet er avhengig av å henge med i teknologifronten,
og de mener forskning er det viktigste middelet for å gjøre det bra i den
globale konkurransen. I sin rapport (NOU 2016:3 Ved et vendepunkt: Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi.
Produktivitetskommisjonens andre rapport.) lanserer de forslag som skal
gjøre norsk forskning bedre. Problemet er at det meste har vært prøvd før. Uten
spesiell suksess. Problemet ligger i mangelen på analyse.
Drivkrefter for forskning
Det største problemet med utformingen av
Produktivitetskommisjonens forslag er at de bare anerkjenner to drivkrefter for
forskning: Ren nysgjerrighetsdrevet grunnforskning eller ren nytteorientert
forskning. De er så vidt inne på at det er eksempler på at viktig forskning
ikke oppstår av seg selv fra universitetene:
«Det finnes likevel en rekke situasjoner der det vil fremme
både samfunnsøkonomisk lønnomhet og produktivitetsvekst dersom det legges
tematiske føringer på fordeling av offentlige forskningsmidler. Spesielt
gjelder dette når forskningsmiljøene selv ikke initierer forskning som er
nødvendig for å løse store samfunnsproblemer. Eksempler på dette er når
medisinsk forskning favoriserer sykdommer som rammer middelaldrende menn i rike
land; når forskningsmiljøene blir innelåst i gamle teknologier og ikke bygger
opp kompetanse på nye områder…» (s. 82)
Dette handler om forskning
for samfunnsutfordringer. Dette innebærer at samfunnet definerer at det
mangler kunnskap innenfor et prioritert område, og at samfunnet ønsker å bygge
opp kapasitet på området. Eksempler fra nyere tid i Norge er programmet for
Funksjonell Genomforskning (FUGE) eller satsingen på klimaforskning.
Produktivitetskommisjonen tar ikke inn over seg hva slags konsekvenser slik satsing
har. Skal man bygge opp ny forskning er man nødt til å satse på områder som
ikke i utgangspunktet er verdensledende. Da vil relevans være viktig. For begge
disse områdene var det slik at man i starten bevilget midler til
forskningsmiljøer som ikke var de aller beste. Men noen år senere finner vi
kunnskapsmiljøer helt i den internasjonale forskningsfronten.
Balanse mellom drivkreftene
Kjernespørsmålet er ikke om man skal satse på kvalitet – om det
er riktig å satse på åpen, nysgjerrighetsdrevet forskning. Spørsmålet om
hvordan balansen skal være mellom de tre hovedområdene: Grunnleggende
forskning, forskning for samfunnsutfordringene og forskning for nytte. Når
produktivitetskommisjonen ikke analyserer denne balansen, henfaller de til det
lineære synet på forholdet mellom forskning og nytte: Bare man gir nok penger
til uavhengige grunnforskere ved universitetene, vil man få ut innovasjoner og
annen samfunnsnytte i andre enden. Dette lineære synet har blitt forlatt av
alle teoretikere (og praktikere) innenfor kunnskapsforskningen for lengst.
Innovasjoner og nytte oppstår i et samspill mellom alle drivkreftene for
forskning. Derfor blir produktivitetskommisjonens forslag løsrevet og tjener
ikke for å se forskningssatsing helhetlig.
Forslagene fra produktivitetskommisjonen
Min tolkning av Produktivitetskommisjonens forslag er
omtrent som følger:
- Mindre tematisk styrt forskning
- Vekst i forskningsmidler som bare er styrt av kvalitet (eks. FRIPRO og SFF)
- Økt konkurranseutsetting av grunnbevilgningen til universitet og høyskoler basert på kvalitet
- Sterkere bruk av fagfellevurdering for å fordele forskningsmidler (framfor formelbaserte insentiv-/finansieringssystemer)
- Mindre satsing på EUs tematiske programmer og styrket insentiv for ERC
- Svekking av sektorprinsippet og økt koordinering
- Oppsplitting av Norges forskningsråd
- Fristilling av universiteter og høyskoler
De tre første forslagene handler om problemstillingen
diskutert ovenfor. Et retorisk motspørsmål til Produktivitetskommisjonen bør
egentlig være: Hvorfor skal ikke absolutt alle offentlige forskningsmidler
fordeles utfra rene kvalitetskriterier? Hvorfor skal ikke alle forskere
forfølge de vitenskapelige ideene de ønsker? Hvorfor skal ikke alle være
nysgjerrighetsdrevne grunnforskere?
Det fjerde og femte forslaget viser at Produktivitetskommisjonen
er ganske selvmotsigende. De er kritiske til et insentivsystem og argumenterer
for at fagfellevurderinger skal omfordele midler. Samtidig foreslår de å styrke
kraften på ett av insentivene. Paradokset er at insentivet for at universitetene
skal delta i EU-forskningen allerede er så sterkt (de får mer enn en krone
tilbake for hver de får fra EU) at det er få som mener det er mer å hente ved å
styrke det enda mer.
Kampen mot forskningsrådet
Produktivitetskommisjonen er ikke glad i forskningsrådet. De
mener forskningsrådet må splittes, at de ikke lenger skal drive
forskningspolitisk rådgiving. De mener at forskningsrådets organisering er med
på å svekke kvalitet i forskningen.
Tilbake til fortiden
Produktivitetskommisjonen spiller rett opp til alle som
ønsker at pengene skal sendes til de beste grunnforskerne uten at myndighetene
driver med noen forskningspolitiske prioriteringer. Dette har vi drevet mye med
i Norge opp gjennom historien. Det er først de siste tjue årene norsk forskning
har gjort betydelige fremganger. Dette har skjedd fordi det har vært drevet
systematisk satsing innenfor prioriterte tematiske områder og på virkemidler
som skaper kritisk masse for forskning. Økte siteringer av norske forskere (som
jeg viste i forrige blogg) eller økt antall PhDer uteksaminert fra norske
universiteter er to gode eksempler på fremgang i norsk forskning.
Problemet med Produktivitetskommisjonen er at den har en
foreldet analyse og fremmer foreldete krav. Da blir forslagene slag i løse
luften, som ikke vil forandre noen ting.
PS: Dette ble periodevis nok et innlegg i serien «Kyrre
argumenterer mot argumenter for noe han egentlig er enig i». For spørsmålet om
hvordan Norge skal heve de beste forskningsmiljøene er fortsatt ubesvart og
viktig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar