Produktivitetskommisjonen mener at et lands produktivitet er
avhengig av å henge med i teknologifronten, og de mener forskning er det
viktigste middelet for å gjøre det bra i den globale konkurransen. Vel og bra
og umulig å være uenig i. Men for hver gang jeg hører eller leser Produktivitetskommisjonens
medlemmer tenker jeg at det er noe som skurrer. Det er på tide å se litt
nærmere på noen sider av det som er galt med produktivitetskommisjonen (NOU
2016:3 Ved et vendepunkt: Fra
ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi. Produktivitetskommisjonens andre rapport.).
Særnorsk forklaring på vestlig problem
Det problemet Produktivitetskommisjonen er satt til å løse
beskrives i første setning i sammendraget: «Produktivitetsveksten
i de markedsrettede delene av Fastlands-Norge har falt fra om lag 3 pst. per år
i perioden 1996–2005 til 0,8 pst. i perioden 2006– 2014» (s. 13). Norge,
som har en av verdens dyreste arbeidskraft, må opplagt være opptatt av å ha høy
produktivitet. I de 227 sidene rapporten utgjør, kommer kommisjonen med
analyser av hvordan Norge skal øke produktiviteten innenfor tre hovedområder:
Forskning, arbeidsmarkedet og offentlig sektor. De sammenlikner Norge med andre
land og foreslår hvordan Norge skal nå opp til de beste. Problemet er bare at
svekket produktivitetsvekst ikke er noe særnorsk fenomen, noe kommisjonen selv
skriver i andre setning i det samme sammendraget:
«Dette markerer et betydelig trendskifte i produktivitetsveksten, noe vi deler med de fleste andre OECD-land
[min utheving].»
Produktivitetskommisjonen viser selv at Norge har hatt det laveste fallet i arbeidsproduktivitet. Da burde spørsmålet være hva vi gjør riktig, ikke hva vi gjør feil. |
Dette blir ytterligere forsterket i den andre figuren
kommisjonen viser i sammendraget. Der ser vi at Fastlands-Norge har hatt den laveste nedgangen i arbeidsproduktivitet
(og altså ingen nedgang i produktiviteten) – både Danmark, Sverige, Finland og
OECD har hatt et kraftigere fall enn Norge (se figuren). Spørsmålet burde
kanskje heller vært: Hva er det vi har gjort i Norge som gjør at vi har klart
oss relativt bra, og hva må vi gjøre for å fortsette å gjøre det godt?
Elendighetsbeskrivelse
Når kommisjonens hensikt ser ut til å være å finne særnorske
svar på fall i produktivitetsveksten, blir det dermed viktig å fremstille sider
ved norsk forskning verst mulig. Det krever at statistikk brukes bevisst.
Gjennomgående velger kommisjonen å tolke statistikk på en verst mulig måte, og
uten å ta forbeholdene som vanligvis tas i diskusjonen om de samme dataene
ellers i den forskningspolitiske diskusjonen. De legger gjennomgående vekt på
at Norge ligger bak utvalgte land, fremfor å se på hvordan utviklingen har
vært. Et illustrativt eksempel er innenfor internasjonal publisering og
sitering. Her har utviklingen i Norge vært særdeles positiv – norske forskere
har gått fra å være lavt publiserende og lavt sitert til å ligge like bak de
beste (se f.eks. Indikatorrapporten 2015 om det norske forsknings- og
innovasjonssystemet eller figur 16 i det nylig framlagte Forskningsbarometeret). Kommisjonen er vesentlig mer opptatt av at vi ligger bak enn å forsøke å
finne ut hva som har brakt fremgang.
Finansieringssystemet har skylda!
Kommisjonen er også hellig overbevist om at finansieringssystemet
har skylda for det meste. De sier eksplisitt at det er for mye forskning
innenfor samfunnsfag og humaniora på grunn av finansieringssystemet. Dette til
tross for at denne relative balansen (eller ubalansen) var der i tiår før
finansieringssystemet ble innført i 2003.
I innledning har kommisjonsmedlem og direktør for lånekassa,
Marianne Andreassen, påstått at finansieringssystemet har ført til at flere får
gode karakterer (da stryk gjør at institusjonen ikke får premiering). Som bevis
førte hun at det er forskjell mellom karaktergiving mellom universitet og
høyskoler. Igjen – denne forskjellen eksisterte lenge før finansieringssystemet
ble innført. Det har gang på gang blitt undersøkt om finansieringssystemet har
ført til inflasjon i karaktergiving. Det har enda ikke blitt påvist.
Norske forskere blir stadig mer sitert. |
Kommisjonen skriver også gjentatte ganger at
finansieringssystemet fremmer kvantitet framfor kvalitet. Det begrunner de ikke
i denne rapporten, men henviser til sin første rapport. La oss se litt nærmere
på hva de skriver i den rapporten:
«Det har fra flere hold blitt uttrykt bekymring over at den
resultatbaserte finansieringen i for stekt grad vektlegger kvantitet, og at
dette kan ha gått på bekostning av relevans og kvalitet. Økningen i
forskningsproduksjonen ser imidlertid ikke ut til å ha gått utover kvaliteten,
målt ved antall siteringer per artikkel.» (s. 358)
Kommisjonen avkrefter altså at det går utover kvaliteten.
Men vent litt, i neste setning:
«Men selv om forskningskvaliteten ikke har falt, har den økt
langt mindre enn i våre naboland.»
Her mangler det fullstendig henvisning til på hvilken måte
forskningskvaliteten har «økt langt mindre» enn i våre naboland. I stedet går
kommisjonen videre til omtrentlig argumentasjon:
«En rekke evalueringer tyder på at det er for mye politisk
styring av finansieringen: En stadig større andel av forskningsmidlene konkurranseutsettes
gjennom Norges Forskningsråd, men utlysningene er i høy grad styrt av myndighetenes
behov for tematisk relevans. Dette går på bekostning av forskningskvaliteten.»
Dette er altså kommisjonens argumentasjon for at finansieringssystemet
for UH-sektoren premierer kvantitet framfor kvalitet. Legg forøvrig merke til
at den siste delen av argumentet handler om midler som ikke går til UH-sektoren.
Også finansieringssystemet for forskningsinstitutter får
skyld: «I praksis har omleggingen ført til relativt lite omfordeling av midler
– kun 60 av 900 mill. basis-kroner i 2011 (Damvad 2012) – fordi departementene
som har ansvar for bevilgningene på de ulike fordelingsarenaene bestemmer hvor
stor andel som skal omfordeles, og velger å sette denne lavt.», skriver
kommisjonen på side 94. Kommisjonen underslår glatt at Damvads tvert imot
konkluderte med at til tross for at ganske lite penger ble omfordelt, var det
markerte (tilsiktede) effekter av dette finansieringssystemet.
Synsing
Når kommisjonen er ferdig med å behandle komplisert
statistikk med harelabb, faller de ofte tilbake til regelrett synsing. Særlig
tydelig er dette i omtalen av forskningsrådet. De skriver blant annet «Den
norske rådsmodellen kan [min
utheving] ha ført til en ubalanse i disfavør av forskning som holder høy
vitenskapelig kvalitet, på grunn av de mange andre hensyn som spiller inn i
fordeling av forskningsmidler.» Dette handler blant annet om at mange
departementet har føringer til forskningsrådet. Som kommisjonen beskriver, er
sektorprinsippet en sentral del av det norske forskningssystemet som innebærer
en del utforinger. Et så sentralt spørsmål som ikke kan overlates til synsing.
De skriver også «Det kan
også tenkes [min utheving] at den sterke maktkonsentrasjonen ett
forskningsråd innebærer, kombinert med iboende vanskeligheter med å måle
virksomhetens resultater og effekter, fører til et system med for lite disiplin
i måloppnåelse, og for stort spillerom for interessegrupper.» Igjen, dette er
et viktig spørsmål som krever grundig dokumentasjon.
Hvorvidt det er et problem eller en fordel at Norge har ett
forskningsråd fremfor flere, fremstår fortsatt som helt ubesvart, til tross for
at kommisjonen gjør det til et helt sentral problem i norsk
forskningsfinansiering.
Tilbake til gamledager
Kommisjonens forslag til hva som må gjøres, kan enkelt
beskrives som å vende tilbake til slik det var før, eller noe der omkring.
Kommisjonen mener ganske enøyd at den nysgjerrighetsdrevne grunnforskningen er
det sentrale. Alle som debatterer norsk forskningspolitikk er enige om at helt
ubundet grunnforskning er sentral og viktig i et oppegående forskningssystem.
Spørsmålet handler om balansen. I likhet med Fagerberg-utvalget, som kom for
noen år siden, makter heller ikke produktivitetskommisjonen å gå skikkelig inn
i den debatten. De nøyer seg med å mene at alle som får toppkarakter på
søknader til FRIPRO bør få støtte. Hvorvidt det er bra eller dårlig for
systemet som helhet, går de ikke inn i.
I neste bloggpost skal jeg se litt nærmere på de faktiske
forslagene kommisjonen har for å skape bedre kvalitet i norsk forskning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar