Dag
Hessen har skrevet kronikk i Aftenposten 5. januar 2017, der han mener universitetenes rolle som motvekt i et post-fakta
samfunn er truet av at de blir stadig mer markedsrettet. I god postfaktuell ånd
er bryr Hessen seg lite om fakta stemmer med hans egen frykt.
I
tidligere blogger har jeg gått gjennom påstand 3 og påstandene 4, 5 og 6. Nå
har tiden kommet til de to siste påstandene.
Vridning til programstyrt forskning?
Hessen
skriver: «Også her hjemme ser vi tegn på at den programstyrte forskningen med
sektorvis bevilgning fra departementene dreier i samme retning, selv om fri
prosjektstøtte gledelig nok har økt.» (påstand 7). Det kan selvsagt være vanskelig
å argumentere mot at noen «ser tegn på at» noe skjer. Så vidt meg bekjent er
det ingen som kan gi noe definitivt svar på hvordan forholdet mellom
programstyrt forskning og åpne konkurransearenaer har utviklet seg. I Forskningsrådets
Projektbank kan man danne seg et visst bilde. Går vi litt nærmere inn i problematikken, så viser
det seg at det ikke helt lett å få øye på akkurat den dreiingen Hessen påstår
han har sett.
Det
er analytisk svært vanskelig å avgrense nøyaktig hvor programstyrt forskning
slutter og «fri forskning» begynner. Fra den første bloggposten om Hessens
kronikk påviste jeg at det har vært en vekst i lærestedenes grunnbevilgning.
Fra «Forskningsrådet i tall 2015» kan vi også se at bevilgningene til «Fri
prosjektstøtte og grunnf.sats» har økt med 11% i perioden 2011 til 2015. Det
har altså vært en solid vekst innenfor de to viktigste kildene til forskning
som ikke er programstyrt. På den annen side går det også fram at bevilgningene
til store programmer har økt enda mer (21% i samme periode). Hvorvidt veksten til
sammen for grunnforskningssatsingen i Norges forskningsråd og veksten i frie
midler til universitetene til sammen har vært større enn veksten i f.eks. store programmer klarer
ikke jeg å finne nøyaktige tall for, og jeg tviler på om Hessen har de
fullstendige tallene. Min konklusjon er at det ikke er grunnlag i tallene for å
hevde at det har foregått noen vridning de siste årene.
Det
største problemet med påstanden er likevel at den er en fordummende forenkling.
Vi vet at de store programmene inneholder betydelige andeler grunnleggende
forskning, i gjennomsnitt rundt 40 prosent går det fram av en presentasjon fra Forskningsrådetsdirektør Arvid Hallén i 2011 (jeg har dessverre ikke funnet mer oppdaterte tall). Om ikke disse midlene
utelukkende deles ut fritt for tematiske føringer, er de i praksis helt umulig
å skille fra den «frie» forskningen som foregår på universiteter og høyskoler.
Reformer innenfra?
Dag
Hessen konkluderer sin kronikk med at «Universitetene har kontinuerlig
reformert seg selv fra innsiden mens prinsippet om selvstendighet og
uavhengighet har stått fast, og nettopp denne autonomien er sentral.» (påstand
8). Hessen kommer beleilig ikke med noen eksempler på hva slags reformer dette
er snakk om. Det tror jeg at han gjør lurt i, for de to store utviklingstrekkene
de siste 50 årene har universitetene feilet spektakulært i å møte. I stedet
opplevde de å bli «reformert» utenfra:
Fra
1960-tallet og framover har høyere utdanning gått fra å være en eliteutdanning
til å bli en masseutdanning. Dette gjorde (norske) universiteter svært lite for
å møte. I stedet ble det vedtatt en rekke reformer fra politisk hold, under til
dels sterke protester fra universitetene: Kvalitetsreformen, ny
finansieringsordning og delvis nytt styringssystem ble vedtatt på begynnelsen
av 2000-tallet. Disse store endringene ble ikke innført som resultat av noen
reformprosess ved norske universiteter.
Det
andre utviklingstrekket som er tydelig er forskningens økte betydning, og ikke
minst universitetsforskningens store betydning for samfunnet. Når den norske
stat bruker rundt 30 milliarder kroner på norske universiteter, er det helt
logisk at «samfunnet» krever noe tilbake. Heller ikke på dette området foregikk
det noen reformer ved norske universiteter for å øke sin interaksjon med
samfunnet rundt seg. Universitetene har nølende fulgt eksemplene fra instituttsektoren
og fra utlandet. Gjennom politiske vedtak ble eiendomsretten til Intellectual Property regulert for
universitetene. At det kom eksterne medlemmer inn i universitetsstyrene kan
også ses på denne bakgrunn.
Jeg
kan ikke se at universitetene har reformert seg innenfra på noen påviselig måte
de siste 50 årene. Tvert imot har de vært preget av å motsette seg endringer.
Hva er et «Akademisk AS»?
Som
en bonus kan vi jo også spørre om hva Hessen mener med overskriften sin? Hvis
Hessen leter litt, vil han kunne finne akademiske organisasjoner som er
organisert som aksjeselskap – både i Norge og utlandet. Han vil kanskje til og
med finne ut at flere av dem har sterke resultater både på forskning, utdanning
og innovasjon, uten at de går på akkord med akademiske prinsipper.
Sannheten
er at Hessen tilhører en sektor som har nytt godt av økt beskyttelse (lov om
akademisk frihet fra 2007), noe som Hessen nyter godt av hver dag.
Universitets- og høyskolesektoren har også hatt en enorm budsjettvekst de siste
20 årene under skiftende regjeringer. Det har også vært en stadig økt tilgang
på eksterne forskningsmidler som baserer seg på kvalitet alene, eller som er
sterkt grunnforskningsorienterte.
Hessen mener sikkert oppriktig at utviklingen går i
feil retning på alle områdene han beskriver. Tallene viser noe annet. Dersom Hessen
ønsker støtte til universiteter som motvekt i en post-faktuell tid, må han
begynne med å få orden på egne fakta.
-------
Påstander i Dag Hessens kronikk «Den farlige veien
mot et akademisk AS» i Aftenposten 5. januar:
1. Hele
opplysningstiden og den påfølgende vitenskapelige revolusjon og
samfunnsutvikling er i vesentlig grad drevet av universitetene, og spesielt
innen teknologiske fag, realfag og medisin leveres kontinuerlig patenter og
kommersielle nyvinninger.
2. Den
nordiske modellen knaker under økende ulikheter, slik universitetenes autonome
rolle er under press.
3. Markedets
terminologi har for lengt inntatt universitetene, vi har for lengst vent oss
til en kvantitativ omtale av vår virksomhet som produksjon av publikasjoner,
studiepoeng, studenter, master- og doktorgrader, og en stadig større del av
universitetenes økonomiske incentiver er knyttet til denne produksjonen.
4. Nytteverdi
betones stadig oftere. I de suksessive stortingsmeldinger har det vært en
påtagelig dreining fra det vi kan kalle erkjennelsesdrevet forskning til
innovasjonsdrevet forskning, og vi snakker da om innovasjon i kommersiell
forstand.
5. Innføringen
av innovasjon, og vi snakker da ikke om intellektuell innovasjon, som en fjerde
hovedaktivitet i tillegg til forskning, undervisning og formidling kom for få
år siden ganske så plutselig fra departementet, og ble banket igjennom uten
noen prinsippdiskusjon.
6. Samtidig
dreier finansieringssystemene i samme retning, med EUs flaggskip Horizon 2020 i
front med ganske eksplisitte krav om kommersielle prosjektpartnere på
prosjektsøknadene.
7. Også
her hjemme ser vi tegn på at den programstyrte forskningen med sektorvis
bevilgning fra departementene dreier i samme retning, selv om fri
prosjektstøtte gledelig nok har økt. Økt insitament til næringslivets egen
forskningsdrevne innovasjon, som har vært svak her til lands, er derimot noe
som bør stimuleres – og gjerne i samarbeid med akademiske institusjoner.
8. Universitetene
har kontinuerlig reformert seg selv fra innsiden mens prinsippet om
selvstendighet og uavhengighet har stått fast, og nettopp denne autonomien er
sentral.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar