Dag
Hessen har skrevet kronikk i Aftenposten 5. januar 2017, der han mener universitetenes rolle som motvekt i et post-fakta
samfunn er truet av at de blir stadig mer markedsrettet. I god postfaktuell ånd bryr Hessen seg lite om fakta stemmer med hans egen frykt.
Dag
Hessens kronikk er spekket med påstander som skal underbygge hvordan
universitetene blir drevet i markedsrettet retning. Nederst i denne artikkelen
har jeg identifisert åtte slike påstander. I kommende blogginnlegg skal jeg ta
for meg flesteparten av disse påstandene. Påstand 1 og 2 er såpass generelle at
det kan argumenteres både for og imot. De andre seks er enten feil, eller i
beste fall upresise.
Finansieringssystemet for universitetene
Hessen
skriver: «Markedets terminologi har for lengt inntatt universitetene, vi har
for lengst vent oss til en kvantitativ omtale av vår virksomhet som produksjon
av publikasjoner, studiepoeng, studenter, master- og doktorgrader, og en
stadig større del av universitetenes økonomiske incentiver er knyttet til denne
produksjonen.» (min understreking; påstand 3). Siste del av denne påstanden
kan faktisk undersøkes empirisk. Det har faktisk noen allerede gjort. I
forbindelse med fusjonen med Høgskolene i Gjøvik (HiG), Ålesund (HiÅ) og
Sør-Trøndelag (HiST), har NTNU foretatt en slik gjennomgang.
I et meget grundig notat går de gjennom utviklingen fra 2004 til 2014 for sine
institusjoner, pluss Universitene i Oslo (UiO) og Bergen (UiB). Grovt sett
viser denne analysen følgende:
- I gjennomsnitt kommer 77 prosent av inntektene til universiteter og høgskoler (UH-sektoren) i form av en grunnbevilgning, altså midler fra staten, mens 23 prosent kommer fra eksterne midler (som også gjerne er statlige midler gjennom Forskningsrådet). Dette er blant den høyeste andelen blant OECD-land.
- Av grunnbevilgningen kommer i gjennomsnitt for hele UH-sektoren 30 prosent fra en resultatbasert del, altså det som Hessen omtaler som «økonomiske incentiver knyttet til […] produksjonen».
Stadig mer incentivstyrt?
Dag
Hessen påstår at de resultatbaserte midlene i grunnbevilgningen har fått økt
betydning. Dette har også NTNU undersøkt. Tallene for utviklingen fra 2004 til
2014 viser det følgende:
- De tre høyskolene har fått økt den resultatbaserte andelen av grunnbevilgningen ganske betraktelig. Dette skyldes først og fremst at de uteksaminerer mye flere studenter.
- NTNU har økt den resultatbaserte andelen noe.
- UiO og UiB har en nedgang i andelen resultatbasert finansiering.
Det skal også legges til at veksten for alle de 6
omtalte universitene og høyskolene har vært betydelig i perioden. Realveksten
varierer mellom 10-13 prosent for de tre universitetene opp til 23% realvekst
for HiÅ.
Det er sannelig ikke lett å holde orden på fakta i
en post-faktuell tid.
-------
Påstander i Dag Hessens kronikk «Den farlige veien mot et akademisk AS» i Aftenposten 5. januar:
1. Hele
opplysningstiden og den påfølgende vitenskapelige revolusjon og
samfunnsutvikling er i vesentlig grad drevet av universitetene, og spesielt
innen teknologiske fag, realfag og medisin leveres kontinuerlig patenter og
kommersielle nyvinninger.
2. Den
nordiske modellen knaker under økende ulikheter, slik universitetenes autonome
rolle er under press.
3. Markedets
terminologi har for lengt inntatt universitetene, vi har for lengst vent oss
til en kvantitativ omtale av vår virksomhet som produksjon av publikasjoner,
studiepoeng, studenter, master- og doktorgrader, og en stadig større del av
universitetenes økonomiske incentiver er knyttet til denne produksjonen.
4. Nytteverdi
betones stadig oftere. I de suksessive stortingsmeldinger har det vært en
påtagelig dreining fra det vi kan kalle erkjennelsesdrevet forskning til
innovasjonsdrevet forskning, og vi snakker da om innovasjon i kommersiell
forstand.
5. Innføringen
av innovasjon, og vi snakker da ikke om intellektuell innovasjon, som en fjerde
hovedaktivitet i tillegg til forskning, undervisning og formidling kom for få
år siden ganske så plutselig fra departementet, og ble banket igjennom uten
noen prinsippdiskusjon.
6. Samtidig
dreier finansieringssystemene i samme retning, med EUs flaggskip Horizon 2020 i
front med ganske eksplisitte krav om kommersielle prosjektpartnere på
prosjektsøknadene.
7. Også
her hjemme ser vi tegn på at den programstyrte forskningen med sektorvis
bevilgning fra departementene dreier i samme retning, selv om fri
prosjektstøtte gledelig nok har økt. Økt insitament til næringslivets egen
forskningsdrevne innovasjon, som har vært svak her til lands, er derimot noe
som bør stimuleres – og gjerne i samarbeid med akademiske institusjoner.
8. Universitetene
har kontinuerlig reformert seg selv fra innsiden mens prinsippet om
selvstendighet og uavhengighet har stått fast, og nettopp denne autonomien er
sentral.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar